Studio Dott.

Fitnesstrackers zijn populairder dan ooit. Je kan ze opdelen in 2 groepen: er zijn generieke fitnesstrackers, die je voor al je sporten kan gebruiken en die jouw prestaties bij benadering bijhouden, en er zijn gespecialiseerde trackers, die zeer nauwkeurig één sport registreren en elk hun eigen app hebben. Je moet m.a.w. kiezen tussen  minder accurate informatie in een duidelijk overzicht of gedetailleerde data verspreid over verschillende apps…

Daarom ontwikkelden wij GRIT, een multi-sport-fitness-tracking systeem

Een nieuw merk

Het Chinese bedrijf Kyto wilde zijn digitale springtouw op de Europese markt brengen. Omdat de Europese consument voor hen onbekend was, vroeg Kyto onze hulp om het product te optimaliseren voor de nieuwe markt. Uiteindelijk deden we veel meer dan dat, we creëerden een nieuw merk: GRIT.

Eén voor allen

Er waren al heel wat digitale springtouwen op de markt. Hoe differentiëren? We stelden vast dat ‘slimme’ sportapparaten en trackers allemaal gelijkaardige sensoren gebruiken. Waarom dan voor ieder product een nieuwe set sensoren gebruiken? Niet dus. We besloten niet alleen het springtouw van Kyto aan te pakken, maar meteen een slim fitnesstrackingsysteem te ontwikkelen met één centraal digitaal element dat in allerlei apparaten voor verschillende sporten gebruikt kan worden.

TRACK

Eén tracker voor verschillende sport toestellen: TRACK is een kleine computer met verschillende sensoren en een eenvoudige display die de sporter tijdens de training begeleidt.  TRACK herkent automatisch de verschillende sportapparaten, en past zijn display hieraan aan. Geen gerommel met instellingen, gewoon plug & play. Ondertussen kan je met GRIT al wandelen of lopen, touwspringen, en je gripkracht en spieren trainen met de ‘gripper’.

Eén app, vele sporten

Eén centrale app die via bluetooth synchroniseert met de app op je smartphone. Die app geeft een helder overzicht van de geleverde prestaties, en laat je je doelstellingen bepalen en je vrienden uitdagen. Vanaf nu dus één centrale plek voor al jouw sportprestaties!

Perfectie in detail

Bij het ontwerpen van GRIT zaten de uitdagingen vooral in de details. In een multisportsysteem moet alles meteen perfect in elkaar klikken en werken. De gebruikservaring moet intuïtief en ergonomisch zijn. Daarom gebruikten we technieken zoals gebruiksanalyses en rapid prototyping. Hierdoor konden we de verschillende producten snel, en in elke fase van de ontwikkelingen, aan een tastbare evaluatie onderwerpen. Snel en efficiënt!

Marktklaar

Met enkel een familie prima ontworpen producten heb je nog geen merk. Daarom ontwikkelden we voor Kyto ook de branding:  we ontwierpen een nieuwe huisstijl, het logo en stijlvolle verpakking. Zo is Kyto helemaal klaar voor de wereldmarkt.

Prijs: A’ Design Award 2016 | Design for Asia Award 2016

Het project is gegroeid vanuit de wil van de stad Aalst om als zorgstad de senioren in hun vertrouwde omgeving thuis te laten wonen. De grote uitdaging was om zowel de ideale woonzorgomgeving te onderzoeken als hoe Aalst zich als zorgstad kan positioneren. Hiervoor werden tegelijk twee co-creatietrajecten opgestart vanuit een service design aanpak.

In een eerste traject onderzocht Studio Dott samen met het platform AIPA (Ageing in place Aalst) de infrastructurele, sociale en maatschappelijke voorwaarden om iedere (hoog)bejaarde in zijn vertrouwde omgeving te laten wonen. In een co-creatieve setting met bewoners, zorgverstrekkers, stadsmedewerkers en ondernemers werden ideeën en oplossingen gegenereerd. In iedere workshop werden andere methodes gebruikt om de deelnemers te stimuleren bij de ideeëngeneratie.

Door telkens verder te bouwen op de inzichten en de resultaten van de vorige sessies werd gaandeweg de richting bepaald. Hieruit kwamen een aantal kortetermijnoplossingen (pop-up ontmoetingsruimte, zorgtaxi, parkeerkaart voor zorgverstrekkers en een sociale syndicus) die snel en eenvoudig te implementeren zijn.

Parallel startte Studio Dott i.s.m. Pantopicon een traject op met ondernemers uit Aalst en omgeving rond de positionering van Aalst als zorgstad. Gefocust werd op de visie rond zorg en de opportuniteiten voor de zorgondernemers. In acht workshops werden drie concepten gevormd: het zorgbureau, het zorgpark en de zorghub.

Het onderzoek is afgerond en de concepten liggen in handen van de stad en de ondernemers. De sessies resulteerden niet enkel in quick wins. Inspirerende visies konden ontwikkelen en het co-creatietraject zorgde ervoor dat zorgverstrekkers en andere bedrijven uit Aalst nieuwe samenwerkingen aangingen en initiatieven ontplooiden.

Tekst via Henry van de Velde

Prijs: Henry van de Velde Design Research Award 2016

In 2000 werd Studio Dott opgestart als ontwerpbureau met een focus op productdesign. Vandaag bestaat ons team uit medewerkers met expertise in product-, interieur-, digitaal en service design. Allround creatief dus, dat mogen we ondertussen wel zeggen.

Net daarom kunnen we zoveel verschillende projecten aan en helpen we klanten met het ontwerpen van hun digitale en fysieke producten, interieurs, diensten en strategieën. En we doen zelfs meer dan dat: branding, change management, business modeling, coaching, enz. Kortom… “We connect the dotts”